31.1.2010

Yksi tuhansien joukosta

Et voi tuntea kuin sen, minkä olet kesyttänyt. Pikku Prinssi.
Kuu oli tuossa Leijonan lopussa yhtyneenä Regulukseen, latinaksi prince tai little king ja siitä ajatus meni tuonne taivahalle tai jonnekin. Kuu on nyt jo 1 Neitsyt,
mutta teemaa jatkanee sen oppositio Jupiter 3 Kaloihin,
siellä jossakin kaukana tuhansien joukossa.

Eilinen Troija-elokuva vaikutti meikäläiseen taas, miten sen sanois, syvääluotaavasti.
Huomasin pitäneeni käsiä tiukasti ristissä eläytyessäni kreikkalaiseen taruun.
Achilleuksen sanat tytön kysyessä Etkö sinä pelkää kuolemaa? jäivät mieleen:
Jokainen kuolee joskus.Mitä merkitystä ajankohdalla on?
Jospa meidän haavottavin Akilleen kantapäämme onkin kuolemanpelko??
Toinen, tavallaan tuohon liittyvä elinaikaamme kuvaava loppureplikointi:
Sanottakoon minun eläneen hevosten kesyttäjän Hektorin aikaan,
mutta sanottakoon minun myös eläneen Achilleuksen aikaan. 
Achilleus tiesi taisteluun lähtiessään,
että sen myötä hänen nimensä tullaan muistamaan tuhansienkin vuosien päästä.
Kuoleman ajankohdalla ei ollut väliä. Nimi, taru jää elämään.
Mietin omalta kohdaltani miten haluaisin minusta kerrottavan kuoltuani.
ElinAjanKohdan määrittelyä.
Sanottakoon minun eläneen Kekkosen aikaan.
Sanottakoon minun eläneen ensimmäisen naispresidentin aikaan.
Sanottakoon minun eläneen vuosituhannen vaihtuessa.
Sanottakoon minun eläneen nettiyhteyksien aikaan.
Sanottakoon minun eläneen kuunkiertoa seuraten............. :)

Missä ajassa sinä haluaisit sanottavan sinun eläneen?
Mikä tässä ajassa olisi se olennainen pointti, jonka toisit esille?

Jupiterin paluu pistää vissiin muistovärssyjä jo miettimään...:))))

4 kommenttia:

  1. Moi,
    Me katsottiin tänään 2012 elokuva maailmanlopusta.
    Aika raaka kuvitus. Laittoi kylläkin hieman miettimään....
    Kuolemaa siinäkin.
    Mikäs kuoleman keskustelupäivä tänään on-Sinullakin???
    VH

    VastaaPoista
  2. Kuu 3 Neitsyt oppositiossa Jupiter 3 Kalat.
    Siinä se "kuoleman" aattelu.
    Jupiter edustaa mulle kuolemaa-kin.
    Ja on nyt planeettaohituksena aikas henkilökohtainen.
    Kuu-tunne-mieli Neitsyessä analysoi vastapäätä olevaa Kalojen "täältä ikuisuuteen"-teemaaa.

    Mut jos kattos Karjalan kunnahilla tähän väliin:)

    VastaaPoista
  3. höh, kunnahat mänki jo.
    Viillellään sitten Inhimillisessä tekijässä..
    teemaan sopivasti?

    VastaaPoista
  4. Minua pelottaa läheisteni kuolema enemmän kuin omani.Se tulee kun tulee ja harvoin ennalta imoittaa niin että siihen voisi mitenkään varautua. Naiivilla tyylilläni jatkaen, haluaisin minun muistettavan eläneen aikana jolloin ihmiset eivät enää jaksaneet sotia, valtavat luokkaerot olisivat kaventuneet ja älytön ahneus ja materian palvonta kutistunut, suvaitsevaisuus lisääntynyt ja vaikka sitten vielä että vatikaanin tilalle valittaisiin luonto jota palvoa jos on pakko palvoa. Haluaisin elää myös aikana jolloin avaruuden ja merien mysteerit selviäisivät ja myös tietää miksi Lange tappoi itsensä. terkuin, E

    VastaaPoista